/
/
/
Foglalkozások a Pénzmúzeumban

Foglalkozások a Pénzmúzeumban

Tisztelt Érdeklődő!

Múzeumpedagógiai foglalkozásaink hétfőn, szerdán és csütörtökön érhetők el. Időpont foglalható a múzeum aktuális nyitásától kezdve 15 óráig.

A jelentkezéshez kérjük:
• Regisztráljon honlapunkon (https://www.penzmuzeum.hu/registration/), és foglaljon időpontot intézménye számára (a sikeres időpontfoglalásról visszaigazoló e-mailt kap)!
• Válasszon múzeumpedagógiai foglalkozást, és írja meg kollégánknak a „muzeumpedagogia@penzmuzeum.hu” címre a kiválasztott foglalkozás címét, valamint a lefoglalt időpontot! Levele beérkezését követően kollégánk felveszi Önnel a kapcsolatot.
• Kérjük, vegye figyelembe, hogy a foglalt időpont nem a foglalkozás kezdetét jelenti, hanem a múzeumba való megérkezés időpontját.
• Felhívjuk a figyelmét, hogy a program során csak a kiállítás egy részének megismerésére van lehetőség.
• Két időpont foglalása esetén, automatikusan két foglalkozással számolunk.

Aki keres, talál!

(ált. isk. 1–2. osztály, ajánlott létszám: 16 fő, a múzeumban tartózkodás ideje kb. 70 perc, ebből kb. 50 perc a foglalkozás)
Felfedező útra indulunk a múzeum néhány terében, hogy megtudjuk, a pénz használata előtt mivel és miként cseréltek az emberek. Éneklünk a garasról, megismerjük Mátyás király madonnás garasát, és felfedezzük mai bankjegyeink rejtett részleteit. A látogatást színes, elvihető feladatlap teszi emlékezetessé.

Aki keres, talál

Erdei cserebere

(óvodai nagycsoport; ált. isk. 1–2. osztály, ajánlott létszám: 16 fő, a múzeumban tartózkodás ideje kb. 70 perc, ebből kb. 50 perc a foglalkozás)
A foglalkozás játékosan vezeti be a szükséglet, a felesleg, a csere, a piac fogalmát. Az „Erdei cserebere” történetének megismerése után a mese állatainak bőrébe bújunk. A cselekmény alapján begyűjtjük a szükséges élelmet, majd megindul a felesleg csereberéje. A játék végén megbeszéljük az ebből származó előnyöket.
A foglakozást a múzeum piacjeleneténél zárjuk, ahol megismerkedünk egy városi piaccal és annak szereplőivel.

erdei-cserebere-2.jpg

Kincskeresés a múzeumban

(ált. isk. 2–6. osztály, ajánlott létszám: 16 fő, a múzeumban tartózkodás ideje kb. 80 perc, ebből kb. 60 perc a foglalkozás)
Felfedezzük és értékeljük az árupénzek tulajdonságait, megismerjük a pénz kialakulásához vezető utat. Ezt követően a piacjelenet szereplőivel és néhány magyar uralkodó egy-egy pénzével ismerkedünk, majd mai bankjegyeink biztonsági elemeit kutatjuk. A megszerzett tudás segítségével rejtélyeket oldunk meg, melyek elvezetnek a KINCS lelőhelyéhez.

kincskereses-a-muzeumban.jpg

Cserélj okosan!

(ált. isk. alsó tagozat; ajánlott létszám: 16 fő, a múzeumban tartózkodás ideje kb. 70 perc, ebből kb. 50 perc a foglalkozás)
A csere az egyik legősibb módja a hiányzó javak megszerzésének. A cserével együtt alakult ki az érték fogalma is. Az emberek közötti csere értelméről, céljáról sok-sok tanulsággal szolgál a bugyuta ember meséje. A mese meghallgatása után a történetből szerzett tapasztalatokat a foglalkozás során játékos formában alkalmazzuk saját cseréinkben. A programot a múzeum piacjeleneténél fejezzük be, ahol megismerkedünk egy városi piaccal és annak szereplőivel.

cserelj-okosan.jpg

Élet a koronás fők udvarában

(ált. isk. 3–4. osztály; ajánlott létszám: 15 fő, a múzeumban tartózkodás ideje kb. 80 perc, ebből kb. 60 perc a foglalkozás) A kiállítás megtekintésére nincs lehetőség, mert a foglalkozás a múzeumpedagógiai teremben zajlik.
Foglalkozásunk egy dramatikus játék, melynek során mesésen modellezzük le, mit jelent a bevétel, a kiadás, az adózás, és miért van ezekre szükség. Egy képzeletbeli királyság alattvalóinak szerepében megtapasztaljuk, hogy a közjóért bizony mindenkinek tennie kell. És ha mindent elmulatunk? Hogy lesz újra pénze az országnak? A játék történéseit elsősorban a gyerekek alakítják, felismerve a tényt, hogy minden döntés következményekkel jár.

elet-a-koronasfok-udvaraban.jpg

A tinótól az aranypénzig

(ált. isk. 6–7–8. osztály, ajánlott létszám: 16 fő, a múzeumban tartózkodás ideje kb. 100 perc, ebből kb. 80 perc a foglalkozás)
Történelmi időutazásunk során csoportmunkában 3–5 magyar király (I. István, II. András, I. Károly, Hunyadi Mátyás, Luxemburgi Zsigmond) és azok „pénzügyi tanácsadóinak” bőrébe bújunk, így ismerkedünk meg az adott uralkodó pénzügypolitikájával: bevételeivel és kiadásaival, az ország pénzügyi egyensúlyának fontosságával. A szerepjáték során pénzt is tervezünk az adott uralkodónak.

Tinótól az aranypénzig

A forint históriája

(ált. isk. 7–8. osztály; középiskola; ajánlott létszám: 18 fő, a múzeumban tartózkodás ideje kb. 100 perc, ebből kb. 80 perc a foglalkozás)
Vajon mikor volt hazánk hivatalos fizetőeszköze a forint? A több évszázadot felölelő téma során megismerkedünk az I. Károly által veretett magyar aranyforinttal, a Kossuth-bankónak nevezett 1, 2 forintos bankjegyekkel, majd a II. világháború utáni hiperinfláció miatt 1946. augusztus 1-én bevezetett forint pénzrendszer családjával.
Társasjátékra invitáljuk a fiatalokat, amiben a kérdésekre a válaszokat az érem és bankjegyfalon keresik meg. A négy csapat így méri össze „nyomozóképességét”, kreativitásuk pedig a versírás, plakáttervezés, portréfotózás feladatkártyák révén mutatkozhat meg.

a-forint-historiaja.jpg

Hogyan készül a bankjegy?

(ált. isk. 4–8. osztály; középiskola, ajánlott létszám: 18 fő, a múzeumban tartózkodás ideje kb. 100 perc, ebből kb. 80 perc a foglalkozás)
Bankjegyet mindennap használunk, tudjuk, hogy a piros az ötszázas, a kék az ezres stb., de arról, hogyan készültek/készülnek a bankjegyeink, alig tudunk valamit. Pedig ez az izgalmasabb téma! Foglalkozásunk során lépésről-lépésre haladunk végig a mai bankjegygyártás folyamatán, és megtudjuk, mitől lesznek ezek a papírdarabok többek, hogyan lesz a bankjegy gyártása során a magyar forint az egyik legbiztonságosabb fizetőeszköz. A foglalkozás végén a diákok papírt, ceruzát ragadnak, és megmutatják, milyen bankjegytervezők lennének.

Hogyan készül a bankjegy

Az internetes vásárlás pénzügyei

(középiskola; ajánlott létszám: 18 fő, a múzeumban tartózkodás ideje kb. 100 perc, ebből kb. 90 perc a foglalkozás)
Életünk szerves része az internetes vásárlás. De vajon tudjuk-e, mi zajlik a háttérben? Honnan tudja a kereskedő, hogy fizetőképesek vagyunk-e? Vajon a legjobb és legbiztonságosabb módon fizetünk? Többek között ezekre a kérdésekre is keressük a választ a foglalkozás során, alkalmazva a kiállítás egyik izgalmas installációját.

Az internetes vásárlás

Meghívó a Monetáris Tanácsba

(középiskola; ajánlott létszám: 18 fő, a múzeumban tartózkodás ideje kb. 100 perc, ebből kb. 90 perc a foglalkozás)
Az MNB Monetáris Tanácsa fél százalékponttal emelte a jegybanki alapkamatot – vajon mi a jelentősége, értelme ennek a hírnek? Ha tudjuk erre a választ, akkor már irányíthatjuk is a monetáris politikát? A látogatás során ezt a döntést próbálhatjuk ki, a legfrissebb adatok feldolgozásával, megismerve a jegybank felelősségteljes szerepét a gazdaságban, az árstabilitás megőrzésében.

Monetáris poltika

Váltó - Új foglalkozás!

(középiskola 11–12. évf.; technikumok szakképző évfolyamai; ajánlott létszám: 18 fő, a múzeumban tartózkodás ideje kb. 90 perc, ebből kb. 70 perc a foglalkozás)
Hogyan és miért alakult ki a váltó? Mi köze van a mai pénzünkhöz? A foglalkozás során a diákok szituációs játékok segítségével ismerkedhetnek meg a váltó fogalmával, kialakulásával, működésével és az adósságok szükségszerű létrejöttének mechanizmusával. Egy digitális játékban pedig egy gabonakereskedő bőrébe bújva beleélhetik magukat a kora újkori piacozás gyakorlatába, kipróbálhatják, érdemes-e váltóval fizetni, mit jelentenek a pénzhelyettesítők. A foglalkozás a diákok számára megtámogatja a szakmai tantárgyakhoz kapcsolódó ismereteket, a váltón keresztül képet alkotnak a bankjegyek kialakulásáról és napjaink pénzrendszerének működéséről.

Váltó